پرت و پلا

پرت و پلا

از هر "دری" و "وری" می نویسم
پرت و پلا

پرت و پلا

از هر "دری" و "وری" می نویسم

در معرض دید عموم

"بهترین شکلِ درکِ فضای آنلاین این است که فرض کنید 

هرکاری در آن انجام می دهید مقابل چشم همه ی مردم انجام می شود.

این فرض، هر روز می تواند درست تر از دیروز باشد."

جون کلینبرگ    

  

 

این جمله را امروز در متمم خواندم. می خواهم هرچه در موردآن به ذهنم می رسد بنویسم. 

اول از همه عبارت "فضای آنلاین" برایم جالب بود.به طور عادی به آن می گوییم اینترنت.فضای مجازی اصطلاحی است که اکثرا توسط مسئولین و رسانه ها و خلاصه در فضای رسمی استفاده می شود. یادم است محمدرضا جایی در روزنوشته هایش اشاره کرده بود که ترجیح می دهد به جای دنیای مجازی بگوید "دنیای دیجیتال". تا تاکیدی باشد بر اینکه "تکنولوژی، امروز “سبک جدیدی از زندگی” نیست، بلکه خود “زندگی” است."

 

در ادامه مفهوم جمله را بررسی می کنم.

ابتدا مفهوم کلی آن را مدنظر قرار می دهم. عمومی بودن و مقابل چشم بودن کارهایی که در اینترنت انجام می دهیم. هرچه انجام می دهیم در معرض نگاه دیگران است. من فکر می کنم اگر اینطور فکر کنیم احتمالا خیلی از کارها را انجام نخواهیم داد یا به شکل دیگری انجام می دهیم. شاید بهتر است به کودکان و نوجوانانی که تازه قصد استفاده از اینترنت را دارند این موضوع به خوبی تفهیم شود.

موضوع بعدی جالب توجه برای من کلمه ی "هرکاری" است. نوشتن پست، کامنت گذاشتن، لایک دادن، مشاهده یا دانلود هرنوع محتوایی، کلیک کردن، ایجاد حساب کاربری، سرچ و جستجو  و حتی میزان زمانی که در یک سایت سپری می کنیم یا از چه مرورگری استفاده می کنیم، چه زمانهایی بیشتر به این دنیا پا می گذاریم و در کدام نقطه ی جغرافیایی حضور داریم و  خلاصه هرنوع فعالیتی که در آن انجام می دهیم یا نمی دهیم همه وهمه ثبت می شود و قابل مشاهده است.

اما شاید جالب توجه تر از همه عبارت "همه ی مردم" باشد. واقعا همه ی مردم؟ این مردم چه کسانی هستند؟ همه ی کاربران و کسانی که در این دنیای آنلاین و دیجیتال حضور دارند؟ یا فقط کسانی که مثلا در پشت صحنه ناظر این فعالیت ها هستند؟ شاید هم مجموع اینها مدنظر است. شاید برخی فعالیت های ما که مشخص تر هستند مثل همین نوشتن یا لایک دادن یا حتی دانلود توسط کاربران عادی و بقیه کارهای کمی نامحسوس تر توسط آن عده ی نامحسوس قابل مشاهده باشد.

در پایان نام گوینده ی این جملات توجهم را جلب کرد. دوست دارم در موردش تحقیق کنم ودر پستی جداگانه درباره ی " جون کلینبرگ" بنویسم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد